SEO, wat is het en waarom is het belangrijk om in te zetten?

SEO, veel mensen zullen er waarschijnlijk al wel eens van gehoord hebben. Maar wat houdt het nou eigenlijk in? En misschien een nog wel belangrijkere vraag; waarom moet jij het inzetten?

SEO is de afkorting van ‘search engine optimization’, oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Om zoekmachineoptimalisatie te begrijpen, moet je eerst bekend zijn met het begrip organisch ranken. Als je organisch rankt, houdt dit dat jouw website als zoekresultaat in de zoekmachine staat, zonder dat je ervoor hebt moeten betalen. Des te hoger een website staat, des te groter de kans dat een bezoeker erop klikt. Zoekmachineoptimalisatie omvat alle werkzaamheden die ervoor zorgen dat je hoger organisch rankt binnen de zoekmachines. Het is dus een manier om ‘gratis’ meer bezoekers naar jouw website te leiden.

Waarom is SEO belangrijk?

SEO heeft veel verschillende voordelen. Allereerst leidt het natuurlijk tot meer omzet. Des te beter de SEO namelijk geregeld is, des te groter de kans dat iemand op jouw website klikt. Meer bezoekers zorgen vervolgens voor meer klanten. Oftewel: meer omzet. Een ander groot voordeel, is dat je met SEO op een organische manier jouw positie in de zoekmachine bereikt. Dit is dan ook het grootste verschil met betaalde advertenties (SEA). Hier moet je constant geld in stoppen om jouw positie te behouden. Het moment dat je hiermee beslist te stoppen, is dit gelijk te merken. Een organisch bereikte positie gaat veel langer mee. Ook de werkzaamheden die je voor de SEO verricht, gaan nog lang mee. Daarnaast zijn ze ook gunstig voor jouw website en dus ook voor jouw bedrijf. Bezoekers zullen gelijk opmerken dat jouw website een duidelijke, makkelijk leesbare structuur bevat. Deze gebruiksvriendelijkheid kan er ook toe leiden dat bezoekers nog een keer terug willen komen. De werkzaamheden voer je dus zeker niet alleen uit voor Google, ook toekomstige bezoekers zullen jou hier dankbaar voor zijn.

SEO benodigdheden

Google werkt met algoritmes. Deze algoritmes bepalen welke websites eerst of juist later verschijnen bij bepaalde zoektermen. Om met SEO aan de slag te gaan moet je dus eerst weten waar Google hierbij op let en vervolgens hoe je dit kan optimaliseren.

Voordat je begint aan SEO, zijn er een aantal benodigdheden:

  • Een bestaande website. Het is niet mogelijk om hoger te willen ranken voordat je überhaupt ergens rankt. Het is dus handig om al een bestaande website te hebben om te optimaliseren.
  • Content op de website. Onder content vallen zowel stukken tekst, zoals blogs en artikelen, als afbeeldingen, video’s en audio. Tekst is in de meeste gevallen de ‘belangrijkste’ vorm van content. Het gaat dan om alle vormen van tekst, dus óók de ‘lees meer’ of ‘ga terug’ knopjes. Ook de meta description is hierbij belangrijk. Dit is de omschrijving van de inhoud van de pagina. Deze noemen we daarom ook wel de ‘page description’ of paginaomschrijving. Deze is vaak zichtbaar bij de zoekresultaten, nog op de pagina van de zoekmachine.
  • Een ‘crawl-friendly’ website. Zo’n website is op een manier ingericht zodat de Googlebots er makkelijk doorheen kunnen navigeren. Een transparante sitestructuur helpt hierbij. Bij het zogenoemde crawlen zal een stukje software een website analyseren om de inhoud en kwaliteit hiervan te beoordelen. Zowel de bots als de bezoekers moeten de content op jouw website dus kunnen begrijpen. Zorg er voor dat er geen overbodige pagina’s op jouw website staan en dat er een duidelijke structuur aanwezig is. Kijk bijvoorbeeld even naar onze websitestructuur met duidelijke menu’s, kopjes en verwijzingen. 
  • Google moet van jouw website weten. Vaak gaat dit vanzelf, maar het kan goed zijn om je website aan te melden bij bijvoorbeeld Search Console.

De drie pijlers van SEO

Na het doorvoeren van deze stappen kan je beginnen aan de zoekmachineoptimalisatie. Zoals bij veel uitvoeringen, begint ook de zoekmachineoptimalisatie met het doen van onderzoek; namelijk een zoekwoordenonderzoek. Het is belangrijk om na te gaan in welke zoekopdracht jij wilt dat jouw website verschijnt.

Zoekwoorden of zoektermen zijn woorden die gebruikt worden in een zoekmachine om een zoekopdracht uit te voeren. Het is belangrijk om na te gaan wat populaire zoektermen binnen jouw branche zijn. Deze termen kunnen vervolgens in de content van jouw website verwerkt worden.

Om het aanpakken van SEO wat overzichtelijker te maken, is het onder te verdelen in drie belangrijke pijlers. Dit zijn techniek, content en autoriteit.

Techniek van SEO

Gebruiksvriendelijkheid is erg belangrijk bij de techniek van SEO. Hierbij zijn bijvoorbeeld een hoge laadsnelheid, gestructureerde data en zo min mogelijk error-pagina’s belangrijke factoren. Net als bij het hebben van een ‘crawl-friendly’ website, gaat het er hier om dat zowel Googlebots als bezoekers makkelijk door jouw website heen kunnen klikken. Focus bij de techniek dus op het optimaliseren van de ‘achter de schermen zaken’. Dit legt een goede basis om verder te gaan met de andere pijlers van SEO. Vaak wordt de technische kant van SEO achter wegen gelaten, omdat niet veel mensen er verstand van hebben. Het is echter een belangrijk onderdeel. Als je hier zelf niet genoeg kennis over beheerst, kan het verstandig zijn hulp in te schakelen van een professional. Als dit geen optie is, kan het helpen om eerst bij de ‘simpelere’ dingen te beginnen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er geen dubbele content wordt gebruikt. Dit houdt in dat dezelfde tekst niet op meerdere pagina’s terug moet komen. Probeer daarnaast overbodige links in teksten te voorkomen, wanneer deze bijvoorbeeld niet meer werken. Zo ben je in ieder geval al een eind op weg.

Content van SEO

Beantwoordt mijn content de vraag van mijn bezoeker en is de informatie die ik geef echt waardevol voor hen en Google? Dit is een vraag die je jezelf zou kunnen stellen als je aan de slag gaat met de content van SEO. Zoals in de tekst hierboven al is uitgelegd, gaat het hierbij dus niet alléén om stukken tekst. Bij dit onderdeel komt het zoekwoordenonderzoek, wat je als het goed is voor deze stap al hebt uitgevoerd, goed te pas. Dan weet je namelijk wat de bezoeker wil weten en hoe je dit in jouw content kan beantwoorden. Plaats de zoekwoorden die veel voorkomen in de titel, koppen, hoofdteksten, meta tags en in de URL zelf. Voeg daarnaast bijpassende afbeeldingen, infographics en/of video’s toe. Dit maakt het duidelijker en makkelijker door te nemen voor de lezer. Zorg er echter voor dat de afbeeldingen niet te groot zijn, zodat de snelheid van de website er niet onder lijdt. Verwijs daarnaast op een overzichtelijke manier pagina’s naar elkaar door, om het leesproces nog makkelijker en sneller te kunnen laten verlopen.

Autoriteit van SEO

Hoe betrouwbaar is jouw website? De indicatie waarmee Google deze vraag beantwoordt, is autoriteit. De domeinleeftijd of naamsbekendheid van een merk zijn hierbij belangrijk. De meest gebruikte SEO-methode om autoriteit te beïnvloeden is linkbuilding. Linkbuilding is het verwerven van zogenoemde backlinks. Wanneer andere websites verwijzen naar de jouwe aan de hand van hyperlinks, noemen we dit backlinks. Backlinks zijn een grote indicatie voor betrouwbaarheid in de ogen van Google. Probeer dus relevante linkjes (van hoge kwaliteit) te verwerven. Oftewel: doe aan linkbuilding. Pas wel op met het uitwisselen van links met websites die geen waarde hebben voor jouw bezoekers. Of met links naar websites die erg laag in waarde liggen. Hierdoor is er juist kans dat je alleen maar lager rankt.

Een paar tips voor linkbuilding zijn:

  • Schrijf goede content. Dit heeft ermee te maken dat bezoekers uit waardering een link naar jouw website op hun sociale media of op hun eigen website zullen plaatsen.
  • Plaats nuttige reacties onder fora of blogs met daarbij een link naar jouw website. Deze moeten wel bij jouw onderwerp(en) passen.
  • Schrijf gastblogs voor andere websites. In deze gastblogs kan je vervolgens linken naar jouw eigen website. Zorg er wel voor dat dit een nuttig en natuurlijk blog is en plaats niet té veel links naar je eigen website.

Naast deze links, wordt de waarde van jouw website bepaalt aan de hand van de kwaliteit en de leeftijd van de website. Het is dus belangrijk om kwaliteit boven kwantiteit te zetten. Het is bijvoorbeeld beter om minder vaak een nieuwe tekst te plaatsen die goede en waardevolle informatie bevat, dan elke week één die eigenlijk meer functioneert als ‘opvulling’. Dit heeft zowel Google als de bezoeker namelijk door.

Belangrijkste tips voor goede SEO

Hier zijn de belangrijkste tips voor een goede zoekmachineoptimalisatie nog een keer op een rijtje om het overzicht te behouden:

  1. Voldoe aan de benodigdheden om te ranken voordat je aan de slag gaat om hoger te ranken. Je moet een bestaande website hebben waar content op staat, die crawl-friendly is en waar Google van op de hoogte is.
  2. Voer een zoekwoordenonderzoek uit. Wat zijn veel gestelde vragen binnen jouw branche? Wat zoeken potentiële bezoekers op en welke woorden gebruiken zij vaak? Dit zijn belangrijke vragen om de antwoorden op te weten.
  3. Ga de drie pijlers van SEO bij langs en optimaliseer deze stuk voor stuk. Bij techniek ga je aan de slag met alles wat achter de schermen plaats vindt, zoals de laadsnelheid en structuur van jouw website. Bij content zorg je er onder andere voor dat je belangrijke zoekwoorden in jouw teksten, titels en URL verwerkt. Tot slot maak je jouw website betrouwbaar door kwalitatieve content te plaatsen en aan de slag te gaan met linkbuilding.
  4. Ondanks SEO in de basis ‘gratis’ is, naast de tijd die je er natuurlijk in moet steken, is het een optie om dit uit te besteden aan een professional. Neem gerust een kijkje op onze website om te zien wat wij voor jou kunnen betekenen bij de SEO voor jouw website. Op deze manier weet je zeker dat er een goed resultaat te zien is en dat je geen belangrijke onderdelen over het hoofd ziet.