De kracht van copywriting

Copywriting is het schrijven van overtuigende teksten. Deze teksten hebben als einddoel om de lezer aan te sporen tot een bepaalde actie. Deze teksten hebben dus betrekking tot marketing of adverteren. Wanneer je gespecialiseerd bent in het schrijven van deze teksten, mag je jezelf een copywriter noemen.

Een copywriter weet met welke woorden het gedrag van (mogelijke) klanten te beïnvloeden valt. Het is bij copywriten dus belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is en wat hun behoeftes zijn, maar óók wat hun zogenoemde pain points zijn. Waar is jouw klant naar op zoek? Waar ligt hun behoefte? Maar dus ook, waar lopen zij tegenaan? Hier kan jij vervolgens een oplossing voor bieden.

Voorbeelden van tekstsoorten

Een aantal voorbeelden van teksten die geschreven worden door copywriters zijn:

  • Slagzinnen en slogans – de korte maar pakkende zin die naast een merk staat wordt meestal door een copywriter geschreven.
  • Titels of ondertitels – het doel van een titel of ondertitel is om bezoekers te verleiden om verder te lezen. Hier is een copywriter in gespecialiseerd.
  • Advertenties – in een advertentie is het belangrijk om onderscheid te maken tussen nuttige en overbodige tekst. Copywriters zullen waarschijnlijk precies weten welke informatie zij hierin moeten zetten en met welke tone of voice dit neergezet moet worden.
  • Call to actions – deze staan op een website in de lopende tekst of aan het einde van de tekst. hiermee stuurt een copywriter de lezer aan tot een actie.
  • Website-teksten – hierbij gaat het niet om lange teksten zoals blogs, maar treffende teksten die wervend moeten zijn en tot bijvoorbeeld aankoop moeten leiden.
  • Socialmediacontent – aangezien het doel hiervan is om direct de aandacht van een lezer te trekken is dit een goede taak voor de copywriter.

Aan de voorbeelden is wel te zien dat een copywriter dus vooral focust op de wat kortere, pakkende teksten. Dit onderscheid het ook meteen van een tekstschrijver; deze focussen zich op de langere teksten zoals blogs, artikelen of gehele websites. Het is echter mogelijk om een tekstschrijver én een copywriter te zijn, maar het zijn zeker twee verschillende dingen.

Te werk gaan als copywriter

De eerste stap die een echte copywriter zal zetten, is het inventariseren van de behoefte van hun klant. Dit gaat nog voor het schrijven van een tekst. Het is namelijk belangrijk om eerst te weten waaróm een stuk tekst geschreven moet worden. Het doel van de tekst moet duidelijk voor ogen zijn voordat deze tot stand kan komen. Vervolgens komen de randvoorwaarden aan de orde. Wat is het onderwerp van de tekst, wat moet er sowieso in staan en wat vooral niet? Echter, de teksten die jij schrijft kunnen nog zo goed en slim bedacht zijn, maar als deze niet bij jouw doelgroep aansluiten zullen ze niet pakken. Goed weten wie jouw doelgroep is, is essentieel bij het schrijven van een goede tekst. Voor wie schrijf je de tekst? wat weten zij al van het onderwerp en wat weten ze juist nog niet? Pas als je weet voor wie je schrijft kun je gaan kijken op wat voor medium jouw tekst terecht moet komen. Dit kan namelijk ook invloed hebben op wat je schrijft. Een onderschrift op Instagram ziet er bijvoorbeeld anders uit dan de titel van een blog. Kortom: zorg ervoor dat jouw tekst altijd precies aansluit bij de context.

Contentmarketing of copywriting

Het is eigenlijk onmogelijk om een goede contentmarketeer te zijn, zonder copywriting onder de knie te hebben. Content marketing is een vorm van copywriting. In beide staat het schrijven van wervende teksten centraal. Waar een copywriter zich focust op het schrijven van een tekst, vaak op één medium, zal een contentmarketeer dit vaak verspreiden naar meerdere media. Ook houdt de contentmarketeer het niet altijd alleen bij tekst. Hier komen vaak ook visuele aspecten uit voort. Copywriting is een essentiële basis voor de contentmarketeer om op verder te werken.

Waarom is copywriting juist nu zo ontzettend belangrijk?

Digitalisering is een term die je vast al eens eerder hebt gehoord. Teksten worden door zoekmachines en de surfer sneller dan ooit geanalyseerd. Daarnaast klikken mensen veel sneller weg uit een pagina, dan dat zij een brochure of magazine neerleggen. Het hebben van sterke, pakkende teksten is belangrijker dan ooit. Mensen moeten zich aangesproken voelen door jouw teksten.

Dit kan bijvoorbeeld door jouw tekst te verpakken in een (kort) verhaal. Met een persoonlijke anekdote voelen lezers meer verbondenheid met de tekst – en uiteindelijk met jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de bekende reclames van supermarkten zoals Jumbo: hier wordt storytelling sterk ingezet.

Ook op een positieve manier schrijven doet wonderen. Vermijd woorden die een negatieve lading met zich mee brengen, zoals ‘helaas, ‘moeten’ en ‘kan niet’. Focus daarentegen op de oplossingen, de dingen die juist wel kunnen of wat jij te bieden hebt. Hierdoor zullen jouw teksten een positieve indruk achter laten.

Do’s en Dont’s

Om je nog verder op weg te helpen om een goede copywriter te kunnen worden, zijn hier een aantal ‘’do’s en don’ts’’ bij het schrijven van succesvolle teksten. Allereerst de dont’s:

  • Te veel vakjargon gebruiken. Ga er bij het schrijven van jouw teksten vanuit dat jouw doelgroep nog niet zoveel van jouw product en/of dienst af weet. Een leek zit niet te wachten op allerlei termen waar zij niet bekend mee zijn en zullen zich hier dan ook zeker niet door aangesproken voelen.
  • Clichés vermelden. Clichés worden vaak gelijk herkend. Dit kan zorgen voor negatieve gevoelens bij het lezen van jouw tekst, aangezien mensen deze vaak niet meer serieus kunnen nemen. Daarnaast maakt het de teksten een stuk minder persoonlijk.
  • Keyword stuffing. Het is goed om zoekwoorden te gebruiken. Hierdoor zijn jouw teksten makkelijker te vinden wat voor meer bezoekers zorgt. Keyword stuffing is echter geen slimme aanpak. Hierbij worden de zoekwoorden onnodig vaak herhaald binnen een stuk tekst met als doel hoger in de zoekmachine te verschijnen. Niet alleen zorgt dit voor een slecht stuk tekst, het is in strijd met de spam-richtlijnen van Google.
  • Te veel tekst gebruiken. Elk woord dat je schrijft moet van toegevoegde waarde zijn. Dit is bij het schrijven van de meeste teksten belangrijk, maar al helemaal bij copywriting. De teksten moeten bijdragen aan jouw uiteindelijke doel. Het is dus niet nodig om de lezer bezig te houden met te lange zinnen die geen goede reden hebben om er te staan.
  • Taalfouten maken. Als het goed is, wil je professioneel overkomen met je teksten. Dit is lastig te bereiken wanneer deze vol staan met taalfouten. Aangezien het bij copywriting voornamelijk om korte teksten gaat, vallen deze nog meer op. Het is dus nog belangrijker om hier zorgvuldig in te zijn.

Wat moet je dan wél doen als goede copywriter? Hier een paar do’s:

  • Jouw doelgroep kennen. Eerder in dit blog is al verder ingegaan op waarom dit nou zo belangrijk is. Dit zou altijd jouw eerste stap moeten zijn als copywriter.
  • Overzichtelijke teksten schrijven. Om de aandacht van de lezer vast te houden, helpt het om een logische volgorde in jouw tekst te hebben. Ook een overzichtelijke opbouw, met duidelijke kopjes helpen hieraan mee.
  • Pakkende (onder)titels. Vaak zijn (onder)titels het eerste waar het oog van de lezer op valt. Het is dus van belang dat deze pakkend en duidelijk zijn. Als de titels niet interessant genoeg zijn, is de kans heel klein dat de rest van de tekst gelezen wordt.
  • Wees origineel en creatief. Originaliteit is al voor een stuk bereikt wanneer je clichés volledig vermijd. Houd de tekst eenvoudig en duidelijk om het fijn leesbaar te maken. Vaak werkt humor ook goed om teksten leuk en pakkend te maken. Houd hierbij echter rekening met je doelgroep en wat hierbij wel of niet gepast is.

Als het goed is, heb je nu duidelijk voor ogen wat copywriting inhoudt en hoe een goede copywriter in grote lijnen aan de slag gaat. Echter, iedereen kan zich hierin verdiepen om te leren wat dit allemaal inhoudt, maar niet iedereen is voor copywriting weggelegd. Er komt natuurlijk ook een gevoel voor tekst bij kijken. In dit soort gevallen kan het helpen om op zoek te gaan naar een professional. Vaak zijn copywriters werkzaam in het marketing- en/of communicatiewerkveld. Neem bijvoorbeeld een kijkje op onze website om te zien wat wij te bieden hebben op het gebied van copywriting.