De 6 stappen voor een succesvolle website

Als marketingbureau krijgen wij vaak de vraag “wat komt er kijken bij het bouwen van een nieuwe website?”. Daarom nemen we jou in dit artikel mee door de belangrijkste stappen van het maken van een nieuwe website.

Stappen tot een succesvolle website
  1. Planning: Uiteraard begint een goede website, met een goede planning. In deze fase worden de doelstellingen, eisen en vereisten van de website vastgesteld. Hierbij wordt gekeken naar de doelgroep, de inhoud van de website en de technische vereisten. Bijvoorbeeld: de website moet responsive zijn (zowel op desktop als mobiele devices te bekijken zijn), er moet een CMS (content management systeem) op zitten voor eenvoudig onderhoud, er moet een blog op zitten, er moet een contactformulier zijn, een agenda bevatten en natuurlijk super snel zijn.
  2. Ontwerp: Na de planningsfase wordt er een ontwerp gemaakt voor de website. Dit wordt gedaan door één van onze webdesigners door middel van een wireframe. Hierbij wordt het uiterlijk en de layout van de website bepaald. Ook wordt er gekeken naar hoe de gebruiker door de website gaat navigeren, welke knoppen en links er zijn, hoe de verschillende pagina’s eruit gaan zien, etc. Hiervoor maken we een prototype gedaan zodat de opdrachtgever een beeld krijgt hoe de website eruit gaat zien.
  3. Ontwikkeling: In deze fase wordt de website daadwerkelijk gebouwd. Dit gebeurt door middel van webontwikkeling, waarbij er gebruik gemaakt wordt van verschillende talen zoals HTML, CSS en JavaScript. Er wordt gekeken naar hoe de website eruit gaat zien, hoe deze functioneert en hoe deze eruit gaat zien op verschillende devices en browsers. Er wordt vaak gewerkt met een development omgeving en een live omgeving. In de development omgeving wordt gewerkt aan de website en worden veranderingen getest, in de live omgeving is de website zichtbaar voor de eindgebruiker.
  4. Testen: Voordat de website wordt gelanceerd, wordt deze grondig getest om te zorgen dat alles naar behoren werkt. Hierbij wordt gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid, de snelheid en de compatibiliteit met verschillende browsers. Dit wordt op 2 manieren gedaan; door middel van automatische testen en handmatig door een groep testers.
  5. Implementatie: Als de website is gebouwd en getest, kan deze worden geïmplementeerd. Dit betekent dat de website wordt gehost en online wordt gezet, zodat deze toegankelijk is voor de gebruikers. Er wordt gekeken naar welke server of hosting provider gebruikt wordt, of er domeinnaamregistratie nodig is, en hoe de website wordt geüpload naar de server.
  6. Onderhoud: Na de lancering van de website is het belangrijk om deze regelmatig te onderhouden. Zo moet de website en de plugins ge-update worden, moet content up to date gehouden worden en moet de website regelmatig op SEO nagelopen worden. Dit kan bij ons door middel van een onderhoudscontract. Het is belangrijk om de website up-to-date te houden zodat de gebruiker altijd de meest recente informatie krijgt en de website snel en veilig blijft werken.

Met de juiste planning, ontwerp, ontwikkeling, testing, implementatie en onderhoud, wordt een professionele website gecreëerd die aansluit bij jouw wensen en eisen en jouw bedrijfsdoelen ondersteunt. Geïnteresseerd geraakt? Neem dan gerust eens contact op voor een vrijblijvend gesprek!